onsdag den 20. januar 2010

Det er ikke kun hesten der skal trænes..

I 2007 var jeg sammen med min gode veninde Sofie til foredrag hos Rasmus Ankersen, der netop havde udgivet bogen "En vinders DNA - 6 vaner til succes i dit liv". Det var nogle meget inspirerende timer, og selvom Rasmus ikke ved noget om heste, gik man alligevel hjem med masser af inpiration, og havde lyst til at tage direkte ned og træne.

Men som tiden går, glemmer man hurtigt den mavefornemmelse man havde i momentet. Ikke fordi lysten og viljen ikke var der, Rasmus havde bare formået at bringe den fra 100 til 110%.

For et par uger siden endte "En vinders DNA" så på mit natbord, og jeg gik i gang med at læse. Det førte til en halvanden time lang telefon samtale med Sofie, der ledte frem til at jeg idag har startet på, hvad der gerne skulle blive min nye og sunde livsstil:

- Kost er vigtigt! Det er ikke nok at Corvette bliver fodret efter alle kunstens regler, hvis jeg halter bagefter på dette punkt. Heldigvis sørger mine forældre for mad til mig stort set hver dag, og jeg springer aldrig min morgenmad over. Men jeg skal være bedre til at spise flere små måltider i løbet af dagen, og derudover skal jeg spise mere frugt. Til min morgenmad pressede jeg derfor 3 appelsiner (Mums...) og i løbet af formiddagen har jeg fået spist en banan og to klementiner. Til frokost stod den på Roastbeef sandwich med masser af salat. Det niveau vil jeg prøve at opretholde.

- Søvn... Her skal jeg tage mig alvorligt sammen. Jeg er alt for dårlig til at gå i seng om aftenen, så det skal der gøres noget ved!

- Motion. Siden jeg begyndte at ride, har jeg aldrig rigtig fået dyrket andet motion end det. Her mens Corvette havde vinterpause tog jeg et par prøvetimer i jiu jitsu - en sjov og anderledes sportsgren (for mig i hvert fald), der består af halvt faldeteknik og halvt selvforsvar. Det var alle tiders, men falder desværre sammen med min ugenlige ridebanespringnings undervisning, som jo også er en nødvendighed. Derfor har jeg nu lagt en ny plan - sjipning!
Sjipning er sjovt, nemt og faktisk 3 gange så effektivt som løb. Der findes utallige måder at sjippes på, så man kan derfor variere sin træning som man lyster. Derudover kan man ligge træningen når som helst og hvor som helst. Se, det er praktisk i en travl hverdag. Efter 20min gymnastisk opvarmning (mavebøjninger, armbøjninger, sprællemand, udstræk osv.) startede jeg min intervaltræning idag, med træningspas af 2min. Det er præsic på sammen måde som jeg starter Corvette op hvert forår, nu tyvstarter jeg bare. Tihi ;-)

Planlægning - jeg skal blive bedre til at planlægge, så jeg får tid til det, jeg gerne vil. Det betyder at jeg i fremtiden vil op og ride begge hestene inden jeg tager i skole. Mit håb er at det vil give mig mere tid til lektier, så jeg forhåbenligvis kan få en fornuftig studentereksamen til sommer. Der går heller ikke mange måneder før Corvette alligevel skal rides to gange om dagen, så jeg kan ligeså godt vende mig til at komme tidligt op.

Ambisiøst? Ja!
Men jeg gentager - den der siger, det ikke kan lade sig gøre, skal ikke forstyrre den, der gør det ! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar